Tilskuddsmottakere 2025

Se hvilke tiltak som har fått tilskudd til informasjonstiltak ved stortings- og sametingsvalget 2025.

Publisert:

Tiltakene skal nå velgere som ikke like lett nås gjennom ordinære informasjonskanaler, eller velgere som trenger særlig tilrettelagt informasjon.

Målet med tilskuddsordningen er å:

  • øke stemmeberettigedes kunnskap om stortingsvalg, sametingsvalg og kommunestyre- og fylkestingsvalg
  • øke valgdeltakelsen
  • støtte tiltak rettet mot stemmeberettigede med lav valgdeltakelse, som unge velgere, velgere med innvandrerbakgrunn og velgere med behov for særskilt informasjon.

Disse tiltakene har fått tilskudd

Bydelsmødre Norge

Mottar tilskudd til prosjektet "Din stemme, vår fremtid - Stortingsvalg 2025". Gjennom prosjektet skal tilskuddsmottaker produsere inspirerende og informativt innhold til sosiale medier om hvorfor hver stemme teller, arrangere valgdebatter der saker som kan engasjere minoritetsbefolkningen løftes frem og produsere og dele ut informasjonsbrosjyrer på flere språk.

Tildelt: 182 000 kr

Islamsk Råd Norge

Islamsk Råd Norge mottar tilskudd for å oversette og distribuere informasjonsmateriell i forbindelse med valget på utvalgte språk og legge til rette for fysiske møteplasser for dialog og informasjonsformidling. Det skal gjennomføre konkrete informasjonstiltak i ulike byer som baserer seg på ulike språk rettet mot innvandrerbefolkningen.

Tildelt: 320 000 kr

LIN Likestilling Inkludering og Nettverk

Mottar støtte til informasjonskampanjen "Din stemme teller!" for å øke valgdeltakelsen blant innvandrere. Kampanjen vil være en informasjonskampanje på sosiale medier med korte videoer som forklarer hvem som kan stemme, hvordan man stemmer, og hvorfor man bør stemme. I tillegg vil det være korte snutter der de 9 største partiene gir enkle argumenter for hvorfor man skal stemme på dem.

Tildelt: 390 000 kr

Lyder Produksjoner AS

I prosjektet "Hva velger du?" skal det lages en underholdende og lærerik valgomat-podkastserie på 20 episoder som hjelper unge til å finne ut at de bør stemme, og ikke minst hvilke parti de kan stemme på ved stortingsvalget 2025.

Tildelt: 550 000 kr

Mothership Stories

Mottar tilskudd til prosjektet "Ordet på gata" som er en videopodkast med unge programledere, som sammen med kjente gjester, skal diskutere tematikk som unge menn bryr seg om. Temaene er hentet fra UNG 2025-rapporten av Opinion. Ved bruk av unge talenter og kjente personligheter som målgruppen kan relatere seg til, skal de få unge velgere til å forstå viktigheten ved å ta i bruk stemmeretten sin.

Tildelt: 798 920 kr

Munck Studios

Mottar støtte til podkastdokumentaren "Ole stemmer ikke", om en person som har valgt å stå utenfor det demokratiske valgsystemet. Gjennom seks episoder utforskes hans ulike begrunnelser for ikke å stemme, med et mål om å forstå hvorfor han og mange andre velgere velger å ikke delta i valget – og oppfordre dem til demokratisk engasjement, én stemme om gangen.

Tildelt: 300 000 kr

Samarbeidsfora for norsk tigryanere (45-N-T)

Får tilskudd for å produsere og distribuere informasjonsmateriell med mål om å informere om stortingsvalget og de ulike politiske partiene som stiller til valg. Tiltakene tar sikte på å øke kunnskap om valget og fremme høyere valgdeltakelse blant tigrinjatalende innvandrere.

Tildelt: 50 000 kr

Snakk Kommunikasjon

Snakk Kommunikasjon vil engasjere åtte påvirkere til å lage innhold med valgtema og stemmeoppfordring i hver sine kanaler, og treffe unge velgere på deres foretrukne plattformer med innhold som bidrar til å øke oppmerksomheten om valget, stemmeretten og muligheten til å forhåndsstemme.

De vil også selv produsere videoer som distribueres til skoler med en lærerveiledning om hvordan videoene kan brukes i en klasseromssituasjon.

Tildelt: 700 000 kr

Stiftelsen Evangeliesenteret

Mottar tilskudd for å hjelpe rusavhengige som de er i kontakt med til større valgdeltakelse.

Tildelt: 150 000 kr

Klar Tale

Klar Tale får tilskudd for å lage en lettlest valgavis for personer med begrensede norskkunnskaper og ulike funksjonsnedsettelser som gjør at de trenger særlig tilrettelagt informasjon. De vil kjøre en kampanje på Tik Tok og dele ut avisen gratis til lesere på forskjellige arenaer.

Tildelt: 260 000 kr

Stiftelsen Rettferd

Mottar tilskudd til å gjennomføre en turné med arrangementer i alle landets fylker. Arrangementene vil bestå av både fysiske debatter, digitale møterom/debatter og sofasamtaler om hvorfor man bør bruke stemmeretten sin og hvordan man gjør det.

Tildelt: 600 000 kr

Story House Egmont AS

I kampanjen "Sahals valg 2" skal Sahal Mohamed sette søkelyset på målgruppen unge og flerkulturelle og deres forhold til politikk. Sahal besøker nye steder i Norge for å møte forskjellige miljøer med unge velgere der de er. Gjennom lavterskel prat om saker og temaer som treffer målgruppen skal videoserien «spice» opp den kjedelige politikken og belyse individuell påvirkningskraft.

Tildelt: 500 000 kr

TV BRA

TV BRA består av reportere med psykisk utviklingshemming og mottar tilskudd til å spille inn tre valgsendinger som skal distribueres på plattformene til TV BRA og TV 2. I dette inngår konseptutvikling, planlegging, produksjon, ferdigstilling og distribuering.

Tildelt: 700 000 kr

Ungt Initiativ

Mottar tilskudd til prosjektet "Enig, uenig?" som er en kampanje som kombinerer podcast og viralt innhold på TikTok og Instagram. Med kjente profiler sikter de på å gjøre politikk relevant og inspirere unge til å stemme.

Tildelt: 800 000 kr

DRENGR

DRENGR er en organisasjon for veteraner fra utenlandstjeneste for Norge, og mottar tilskudd til å utarbeidelse av informasjonsmateriell som skal sendes til medlemmer og andre veteraner. Det skal gjennomføres informasjonsmøter/studiemøter med informasjon om valget, valgsystemet og de ulike partiene.

Tildelt: 15 000 kr